Thursday, 31 October 2019

PENGISIAN PROGRAM PENGANTARABANGSAAN KVLC DENGAN KOLEJ VOKASIONAL DAN TEKNIK BEIJING CHINA


TARIKH : 20-26HB OKT 2019

PENYERTAAN :-
KV LEBUH CATOR IPOH
KV KUALA SELANGOR
KV SHAH ALAM

KERJASAMA DENGAN

CHANGPING KOLEJ   (  KLIK )
AGRICULTURE KOLEJ
INFORMATION MANAGEMENT KOLEJ








 Di Kolej Agriculture




































Tarikh : 22.10.2019
Kolej : cpvs
Program : animasi 3d
Nama pelapor : rizal
Bilangan peserta : 1+2
Pelajar Beijing : alex

1. aktiviti / gambar² yg sesuai.
pagi..
- amali dan kelas di makmal animasi 3D
- set induksi dengan menunjukkan vedio sebenar proses pengembangan sekuntum bunga 
- soalan quiz set induksi. Pelajar perlu menggukan phone untuk menjawab dengan scan qr code dlm masa 3 minit.
-  guru menerangkan proses asas untuk melakukan lengkungan menggukan perisian maya 2016. Memberi vedio proses melakukan animasi bagi membengkukkan silider. Pelajar akan membuat berdasarkan contoh rujukan vedio tersebut.
-soalan berkiatan diberi dengan menggunakan aplikasi qr code dan pelajar segera menjawab dalam kumpulan yang ditetapkan.
- analisis jawapan pelajar dlm bentuk graf,%, kumpulan dan individu boleh dipaparkan. Dan dapat markah kumpulan.
- guru membincangkan semula tentang soalan.
-guru menunjukkan kaitan soalan dengan proses menghasilkan pengembangan kelopak bunga dengan menunjukkan vedio. Pelajar melakukan amali individu. Pelajar yang siap membantu rakan dalam kumpulan untuk menyiapkan proses tersebut. Siap awal dapat score.
- guru memberi kesimpulan.
- pelajar perlu menjawab 4 soalan dgn menggunakan aplikasi 
1. Berkaitan sekolah
2.berkaitan silibus
3.berkaitan tenaga pengajar
4.berkaitan kumpulan lain.
-  Penilian bagi setiap pelajar dalam satu semesta
1. Peperiksaan teori
2. Penilaian berdasarkan projek yang diberi. Guru memberi tugasan berdasarkan berkaitan dengan sekolah. Contoh sekolah mempunyai bunga. Bunga tersebut perlu dihasilkan dalam 3D.  Atau projek daripada luar. Sebagai contoh anak panah sebenar bergerak kesasaran. Ditukar kepada animasi 3d.Pelajar diberi masa untuk menyiapkan bergantung kepada projek.
3. Penilaian sasiah pelajar sepanjang semesta. pelajar yang berada dalam industri di dalam sekolah. Industri yang memberi markah bahagian 2.
- silibus keseluruhan boleh berubah-ubah berdasarkan keperluan semasa dan kehendak industri yang berada dalam sekolah.
- subjek wajib tetap ada. BI, Mate, kenegaraan.

11 am
Majlis bergambar dan penyerahan cenderamata.

12.45 pm
- aktiviti kesenian
- aktiviti menghasilkan pewangi.

2. kelebihan kolej

- pembelajaran guna applikasi web.. nota, latihan, quiz, tugasan sebelum amali. guna hp.
- tugasan awal.. boleh kenalpasti kelemahan pelajar dan di kelompokan dlm kumpulan yg kecil utk diberi panduan
- guru hanya guide, tetapi pelajar cari maklumat samada dlm kumpulan atau individu.. di latih utk berani membentangkan hasil pembelajaran.
- mempunyai ruang rehat / riadah utk staf, ruang rehat dan menunggu tetamu yg selesa.




LAPORAN RINGKAS KERJASAMA KV DENGAN KOLEJ VOC. DI BEIJING.
21-23 OKT 20191.

1. Amalan terbaik yang telah ditunjukkan oleh kolej :-
- pentingkan masa
-semua pelajar duduk tegak semasa guru menerangkan.
- utamakan kebersihan
- penggunaan web aplikasi dlm pnpc, nota, tugas, quiz,markah utk pb.

2. Persamaan atau perbezaan :-

-libatkan sepenuhnya dengan pihak industri (silibus, real work)
- kemudahan makmal, R&D, dan persekitaran disediakan oleh industri.
-penglibatan kerajaan yang memberi peruntukan yang banyak kepada kolej
- persekitaran yang menarik
- ikut perancangan yang telah ditetapkan

3. Nilai tambah yang diperolehi:-

- kepentingan perancangan
- kerjasama stategik antara industri (topik tertentu diajar oleh pihak industri)
- berfokus

4. kekuatan pelaksanaan tvet di kolej berkenaan.
-silibus content dibangunkan sendiri
-pdpc yang efisyen
-kemudahan peralatan yang canggih
-r&d yang dibangunkan disekolah diguna pakai (smart home)
- penilaian pelajar hanya dibuat berdasarkan kehendak program
- tiada standart yang ditetapkan.hanya sekolah dan industri disekolah yang menetapkan.

5. penyesuaian bagi melaksanakan di kv Malaysia.
- ubah pemikiran pelajar dan guru untuk lebih berfokus kepada pdpc
- membentuk disiplin guru dan pelajar untuk lebih berfokus kepada pdpc.
- kurangkan aktiviti yang tidak berfokus kepada program dan pdpc pelajar


6. cadangan utk menjemput lawatan balas

- cadangan ke kv sekitar yang berhampiran  kuala lumpur  ( KV Shah Alam/ KV Sepang )