Diploma Teknologi Pembinaan
Pengenalan Program Teknologi Pembinaan
Program Teknologi Pembinaan memberi pendedahan, pengetahuan dan kemahiran dalam bidang pembinaan. Latihan yang diberikan merangkumi kerja-kerja asas pembinaan bangunan bermula dari kerja-kerja merancang dan menyediakan plan, anggaran bahan, penyediaan tapak bina, kerja-kerja pembinaan termasuk kerja-kerja arkitek, mekanikal dan elektrikal sehinggalah kerja-kerja penyudahan dan penyerahan bangunan. Selain kemahiran teknikal ini, para pelajar juga mempelajari kemahiran insaniah bagi menyediakan pelajar untuk pasaran industri.
Di akhir semester 4, pelajar perlu menjalani latihan di tempat kerja (On Job Training) selama 5 bulan bagi mempraktikkan dan meningkatkan kemahiran yang telah diperolehi semasa di kolej ke tempat kerja yang sebenar.
Tempoh pengajian program ini selama 5 Semester.
Prospek Kerjaya
Program Teknologi Pembinaan memberi pendedahan, pengetahuan dan kemahiran dalam bidang pembinaan. Latihan yang diberikan merangkumi kerja-kerja asas pembinaan bangunan bermula dari kerja-kerja merancang dan menyediakan plan, anggaran bahan, penyediaan tapak bina, kerja-kerja pembinaan termasuk kerja-kerja arkitek, mekanikal dan elektrikal sehinggalah kerja-kerja penyudahan dan penyerahan bangunan. Selain kemahiran teknikal ini, para pelajar juga mempelajari kemahiran insaniah bagi menyediakan pelajar untuk pasaran industri.
Di akhir semester 4, pelajar perlu menjalani latihan di tempat kerja (On Job Training) selama 5 bulan bagi mempraktikkan dan meningkatkan kemahiran yang telah diperolehi semasa di kolej ke tempat kerja yang sebenar.
Tempoh pengajian program ini selama 5 Semester.
Prospek Kerjaya
- Pelajar yang tamat dengan jayanya mempunyai peluang yang cerah untuk bekerja di sektor pembinaan sebagai Penyelia Binaan atau Pembantu Teknik Teknologi Binaan. Pelajar juga boleh menyambung pengajian ke peringkat yang lebih tinggi di IPTA dan IPTS.
6.0 MATLAMAT PENDIDIKAN PROGRAM
Matlamat
program Diploma Teknologi Pembinaan
ialah untuk membentuk Penyelia Tapak Binaan yang bersedia menyertai
pasaran kerja, usahawan yang berdaya saing, dan mampu melanjutkan pengajian ke
peringkat yang lebih tinggi.
6.1 OBJEKTIF PENDIDIKAN PROGRAM (Programme Educational Objectif (PEO))
Program Diploma Teknologi Pembinaan mampu melahirkan Penyelia
Tapak yang:
PLO
|
VISI
|
MISI
|
KPI
|
||||
OBJEKTIF PENDIDIKAN PROGRAM (PEO)
|
HASIL PEMBELAJARAN PROGRAM (PLO)
|
|
|
||||
PEO 1
|
Berpengetahuan dan berkemahiran menyelesaikan
masalah dalam disiplin Teknologi Pembinaan
|
PLO1
|
Pengetahuan
|
/
|
/
|
70 % responden berkerja dalam bidang
|
|
PLO2
|
Kemahiran
praktikal dan Teknologi
|
||||||
PLO3
|
Kebolehan
berfikir secara kreatif dan pendekatan sainstifik.
|
||||||
PEO 2
|
Efektif dalam berkomunikasi dan bertanggungjawab
dalam kerja berpasukan serta memaparkan ciri kepimpinan yang baik
|
PLO4
|
Kemahiran
Berkomunikasi
|
/
|
/
|
10% reponden terlibat dalam penulisan laporan
teknikal / keselamatan / terlibat dalam taklimat ringkas
|
|
PLO5
|
Bertanggungjawab
dalam masyarakat dan teknologi komuniti
|
5% mempunyai peranan sebagai ketua di dalam
mana-mana kerja kumpulan atau menjadi pemimpin dalam komuniti
|
|||||
100 % responden tidak mempunyai laporan salah
laku atau tindakan disiplin dalam pekerjaan
|
|||||||
PLO9
|
Kerja
berpasukan dan berkepimpinan
|
||||||
PEO 3
|
Berkemahiran pengurusan secara beretika dan
pembelajaran sepanjang hayat untuk kemajuan kerjaya
|
PLO6
|
Pembelajaran
sepanjang hayat dan pengurusan maklumat.
|
/
|
/
|
10 % graduan terlibat dalam aktiviti keusahawanan
|
|
20 % responden sedang / telah menyambung
pelajaran / telah menghadiri kursus untuk peningkatan kemahiran kompetensi
kerja sekurang-kurangnya sekali dalam
setahun
|
|||||||
PLO7
|
Keusahawanan dan kemahiran pengurusan.
|
||||||
PLO8
|
Etika & profesionalisme
|
Jadual 4: Pemetaan
PEO-PLO-Visi-Misi dan KPI program
6.2 HASIL
PEMBELAJARAN PROGRAM
Di akhir program Diploma
Teknologi Pembinaan pelajar akan boleh:
Bil
|
Penyataan PLO
|
Domain LO
|
PLO 1
|
Mempunyai pengetahuan yang relevan tentang prosedur dan amalan
asas teknologi dalam bidang Teknologi Pembinaan
|
Pengetahuan
|
PLO 2
|
Mampu mengaplikasi teknik dan kemahiran teknikal dalam penyelesaian masalah yang dikenalpasti.
|
Kemahiran praktikal dan
Teknologi
|
PLO 3
|
Mampu berfikir secara kreatif dan kritis dalam menyelesaikan masalah yang
dikenalpasti dalam bidang Teknologi Pembinaan
|
Kebolehan
berfikir secara kreatif dan pendekatan saintifik.
|
PLO 4
|
Mampu
berkomunikasi secara lisan dan bertulis dengan
berkesan dalam
komuniti teknologis serta masyarakat.
|
Kemahiran Berkomunikasi
|
PLO 5
|
Mempamerkan
kefahaman berkaitan isu kemasyarakatan dan kebertanggungjawaban yang
bersesuaian dengan amalan teknologi.
|
Bertanggungjawab dalam
masyarakat dan teknologis komuniti
|
PLO 6
|
Mengakui
keperluan pembangunan kerjaya dan membudayakan
pembelajaran sepanjang hayat secara kendiri serta menguruskan maklumat dalam bidang
Teknologi
Pembinaan
|
Pembelajaran sepanjang hayat
dan pengurusan maklumat
|
PLO 7
|
Menunjukkan keprihatinan terhadap kepentingan
kemahiran serta rutin pengurusan dan tekno-usahawanan dalam bidang Teknologi Pembinaan
|
Keusahawanan dan kemahiran pengurusan.
|
PLO 8
|
Menunjukkan
kesedaran sosial dan etika secara
profesional dalam bidang Teknologi Pembinaan
|
Etika
dan Profesionalisme
|
PLO 9
|
Mengamalkan ciri kepimpinan dan bekerja dalam pasukan
secara
berkesan dalam pelbagai kumpulan teknikal.
|
Kerja berpasukan dan
berkepimpinan
|
Jadual 5: Pemetaan
PLO-Domain LO
6.3 MATRIKS
PEO – LO
PROGRAMME EDUCATIONAL
OBJECTIVES
(PEO)
|
Pengetahuan
|
Kemahiran praktikal dan
Teknologi
|
Kebolehan berfikir secara kreatif dan pendekatan
sainstifik
|
Kemahiran Berkomunikasi
|
Bertanggungjawab dalam
masyarakat dan teknologis komuniti
|
Pembelajaran sepanjang hayat
dan pengurusan maklumat
|
Keusahawanan dan pengurusan
|
Menunjukkan kesedaran,
Beretika dan Professional
|
Kerja berpasukan dan
berkepimpinan
|
||
LO1
|
LO2
|
LO3
|
LO4
|
LO5
|
LO6
|
LO7
|
LO8
|
LO9
|
|||
PEO 1
|
Berpengetahuan dan berkemahiran menyelesaikan masalah dalam disiplin
Teknologi Pembinaan
|
X
|
X
|
X
|
|
|
|
|
|
|
|
PEO 2
|
Efektif dalam berkomunikasi dan bertanggungjawab dalam kerja
berpasukan serta memaparkan ciri kepimpinan yang baik
|
|
|
|
X
|
X
|
|
|
|
X
|
|
PEO 3
|
Berkemahiran pengurusan secara beretika dan pembelajaran sepanjang
hayat untuk kemajuan kerjaya
|
|
|
|
|
|
X
|
X
|
X
|
|
|
Jadual 6: Pemetaan
PEO-Domain LO
Adaptasi dari Jadual 1. Mapping of Program Learning Outcomes (PLO) against the Programme
Educational Objective (PEO), Mapping of COPPA 2nd Edition 2017 (ms 2)
6.4 MATRIKS
PLO – PEO
PROGRAMME LEARNING OUTCOMES (PLO)
|
PROGRAMME EDUCATIONAL OUTCOMES (PEO)
|
|||
PEO 1
|
PEO 2
|
PEO 3
|
||
PLO 1
|
Mempunyai pengetahuan yang relevan tentang prosedur dan amalan
asas teknologi dalam bidang Teknologi Pembinaan
|
X
|
|
|
PLO 2
|
Mampu mengaplikasi teknik dan kemahiran teknikal dalam penyelesaian masalah yang dikenalpasti.
|
X
|
|
|
PLO 3
|
Mampu berfikir secara kreatif dan kritis dalam menyelesaikan masalah yang dikenalpasti
dalam bidang Teknologi Pembinaan
|
X
|
|
|
PLO 4
|
Mampu
berkomunikasi secara lisan dan bertulis dengan
berkesan dalam
komuniti teknologis serta masyarakat.
|
|
X
|
|
PLO 5
|
Mempamerkan
kefahaman berkaitan isu kemasyarakatan dan kebertanggungjawaban yang
bersesuaian dengan amalan teknologi.
|
|
X
|
|
PLO 6
|
Mengakui
keperluan pembangunan kerjaya dan membudayakan
pembelajaran sepanjang hayat secara kendiri serta menguruskan maklumat dalam bidang
Teknologi
Pembinaan.
|
|
|
X
|
PLO 7
|
Menunjukkan keprihatinan terhadap kepentingan
kemahiran serta rutin pengurusan dan tekno-usahawanan dalam bidang Teknologi Pembinaan
|
|
|
X
|
PLO 8
|
Menunjukkan
kesedaran sosial dan etika secara
profesional dalam bidang Teknologi Pembinaan
|
|
|
X
|
PLO 9
|
Mengamalkan ciri kepimpinan dan bekerja dalam pasukan
secara
berkesan dalam pelbagai kumpulan teknikal.
|
|
X
|
|
Jadual 7: Pemetaan PLO -PEO
Adaptasi
dari Jadual 1. Mapping of Program
Learning Outcomes (PLO) against the Programme Educational Objective (PEO),
Mapping of COPPA 2nd Edition 2017 (ms 2)